Tuesday, December 8, 2009

KISAHKU-9

'Kipas terbuka lagi!'rasa terkejut setelah tiba di rumah bila melihat kipas masih berputar menandakan dari pagi ianya terpasang. 'Mungkin aku terlupa untuk menutupnya sebelum pergi kerja pagi tadi'pujuk hatiku.

Tempohari, air paip melimpah apabila setibanya aku di parkir kereta. Terkejut juga aku kerana tidak pernah kami terlupa untuk memeriksa semua keadaan rumah sebelum keluar ke mana2. 'Kenapa selalu terlupa? Ke ada sesuatu yang mainkan aku? Atau ini adalah bentuk halangan yang dibuat oleh sesuatu benda ghaib kerana aku telah cuba berhubung seseorang untuk datang ke rumah melihat sendiri apa yang tidak kena dengan rumah ni,'hatiku berdesis lagi.

Pernah suatu hari, tiba2 bunyi sesuatu seperti tercampak. Terkejut aku apabila mendapati gambar kahwin suami yang tergantung di dinding terjatuh tetapi seolah2 terletak dengan elok. Namun gambar itu kami lekat semula. Selang beberapa minggu pula, gambar kahwin aku pula yang terjatuh dengan agak kuat tetapi kali ini kaca habis bersepai di lantai. Tapi aku memujuk hatiku kerana mungkin bingkai gambar kami tidak menggunakan tali tetapi hanya double tape.

Sebenarnya, memang ada sesuatu yang tidak kena sebelum itu. Satu malam, anakku merengek seolah2 mahukan susu. Setelah aku bancuhkan, dia menolak susu yang aku hulurkan menandakan dia bukan inginkan susu. 'Macam ada sesuatu,'aku menelah. Aku cuba tidur tapi tidak boleh lalu pura2 tidur. Tidak lama kemudian, pintu bilik terbuka sendiri. Aku terkejut kerana tiada sesiapa di luar melainkan kami yang sedang tidur di dalam bilik. Pintu juga biasanya dikunci. Masakan pula boleh terbuka. 'Tapi mungkin terlupa menguncinya dan ada angin yang menolaknya,'hatiku memujuk.

Aku juga pernah rasa tidak mahu tinggal di rumahku dan berniat untuk membeli rumah lain. Aku rasa tidak selesa dengan suami dan seolah2 mahu saja berpisah dengannya. Tapi kutahan emosiku dan mungkin hanya ujian hidup berumahtangga. Sedangkan tiada apa yang tidak kena dengan hidup kami seharian. Cuma dirasakan tidak rasi..! Apa yang tidak rasi, aku sendiri tidak tahu. Seolah2 hatiku sering memberontak sedangkan suami memang seorang yang baik perlakuan. Kadang-kala, balik ke rumah pun dirasakan malas kerana tidak begitu rasi. Entahlah...

Namun suatu hari, aku mendengar ceramah dari seorang ustaz di jabatanku. "Sebenarnya memang tugas iblis dan syaitan untuk memecahbelahkan umat manusia. Kerana itu, banyak berlakunya perceraian di kalangan masyarakat kita. Sehingga di dalam rumah pun, ada syaitan yang bernama 'DASIM' yang cuba untuk meretakkan hubungan suami isteri." Ustaz memanjangkan cerita tentang satu kes perceraian yang hanya kerana dilihatnya seorang perempuan masuk ke rumah bersama suaminya dan menyebabkan si isteri meminta cerai. Sedangkan si suami masuk ke rumah berseorangan dan berlaku pertelingkahan.

Ya, mungkin juga. Semenjak ceramah itu, aku pun mula memasang CD al-quran sehingga rosak dan ditukar ganti. Perasaan curiga, tidak rasi, seolah2 ada orang lain di dalam rumah, semuanya sudah tidak timbul lagi. Tetapi apabila bacaan al-quran berkumandang, kadang-kala tanganku seolah2 bergetar di bahagian jari telunjuk dan badanku juga bergetar. Kalau tidak pun, ibu jari kakiku terasa sakit dan ianya bergetar sendiri.

Itulah yang berlaku semalam apabila aku memasang CD quran. Apa yang tidak kena, aku sendiri tidak pasti. Aku juga mengharap ada orang lain yang boleh memberi komen tentang perubahanku kerana aku sendiri tidak sedar akan perubahan diri ini. Tidak kira berada di mana2. Ini kerana, pernah satu malam aku terdengar bunyi anak kucing mendayu2 seolah merayu menagih simpati di banglo yang kusewa di A Famosa Resort. Aku terkejut kerana bunyi anak kucing yang sama seperti di rumah dan bagaimana pula ada anak kucing tengah2 malam ni sedangkan tiada di waktu siangnya. Masakan pula dia ikut bersama kami ke Melaka tapi bagaimana?

Aku semakin keliru. Biarlah masa yang menentukan. Aku juga berharap kami betul2 sebulat hati membawa Pak Su (hanya panggilan) dan seorang ustaz untuk melihat sendiri rumahku. Katanya mereka boleh melihat benda yang tidak boleh dilihat dengan mata kasar. Itulah kisah rumahku, tidak habis2 dengan ragam penghuninya.. Yang aku tahu, penghuninya cuma kami bertiga anak beranak. Tiada yang lain setakat ini...

No comments:

Post a Comment