Wednesday, December 2, 2009

KISAHKU-2

"Kereta kancil dah habis bayar, kita tambah satu lagi kereta barulah! Senang sikit nak berjalan jauh. Jangan beli yang membebankan kita, cukup sekadar kemampuan dan rasa senang nak bayar. Anak kita selalu sakit, sekurang2nya, dia selesa naik dan kurang hentakan bila jalan tak elok." Aku masih ingat lagi kata2 tadi. Aku memang niat untuk membeli kereta yang baru untuk kemudahan. Akhirnya sebuah saga BLM 1.3 dapat kubeli pada bulan April.

"Hari ni B balik kursus. Kereta tu siapa yang nak ambik? Nanti Babang terus ambik Daus lah. Daus macamana? Semput lagi ke dia?", aku sengaja mengingatkan suami yang aku akan pulang dari Kursus Better Spoken English hari ini. "Oklah, Babang tumpang Arafat pergi kerja, kan dia yang jual kereta tu. Nanti Babang ambik Daus. Dia asyik bertanyakan Mama mana. Kesian dia, jadi tak sihat bila B pergi kursus 5 hari. Tapi kalau Babang lambat, B lah yang ambik Daus. Dia rindu tu"

Seronoknya bukan kepalang bila kursus sudah tamat. Bila tiba di rumah, kereta baru masih belum muncul. Tapi bila terkenangkan anak yang baru kuambil dari nursery, keadaannya yang kurus kering mengejutkan aku dan timbul rasa kesal serta terharu melihatnya yang terlalu rindukan aku. "Maafkan Mama ye...Mama pergi kursus. Daus kena belajar berenggang dari sekarang. Kalau Mama dapat elak kursus lama, Mama takkan pergi. Tapi kursus juga penting untuk kerja Mama." Sedihnya aku menatap wajah yang murung dan tidak mengerti apa2 tentang ketiadaan aku kerana berkursus.

Itulah yang aku fikirkan, bagaimanalah agaknya jika aku pergi untuk selamanya. Bagaimana keadaan anakku nanti. Aku tetap meniti hari2 menanti dengan penuh persoalan. Bagaimanakah masa depanku kelak. Sempatkah aku menatap wajah anakku tika dia besar nanti. Aku tetap berusaha dan tawakkal kepada Allah untuk kesekian lamanya di atas muka bumi ini. Semuanya atas izin Allah.

Namun aku tetap yakin, hidup ini sudah diatur penuh rapi oleh Penciptanya. Jangan mudah diperdaya hanya dengan ujian yang sekelumit cuma kerana ada orang lain yang lebih susah tidak dijangka. Syukur Ya Rabbi, Kau anugerahkan aku harta yang paling bernilai dalam hidupku. Tidak ingatkah kau Fida, kau pernah diberitahu ahli fisioterapi yang kau berisiko jika mengandung. Orang pernah tertawakan kau kerana mana mungkin seorang lelaki boleh menerima perempuan yang berisiko sepertimu. Tapi, Allah Maha Kuasa. Dia yang menentukan segalanya. Lihat, dengan izin Allah, kau boleh punyai seorang anak yang comel dan badannya antap macam Babahnya. Dan dirimu tidak seperti yang dijangkakan, kau boleh hidup seperti orang lain dengan kaki yang boleh berjalan seperti biasa. Tidak ingatkah engkau semua itu.

"Kita kahwin bukan untuk sehari dua tapi sehingga akhir hayat. Biarlah apa orang nak kata, soalan you tu terlalu complicated. Percayalah, Tuhan yang tentukan semuanya. Siapalah kita nak menjangka masa depan. Kalau ada rezeki, ada lah anak. Kalau takde, kita ambillah anak angkat. Lagipun family I memang ramai yang ambik anak angkat. Kita cuba je dulu. Kahwin bukan semata2 untuk itu. Jauh lagi perjalanan hidup ni." Kata2 suami menguatkan semangat untuk aku teruskan niat mengahwininya. Terima kasih Babang, terima kasih suamiku.

No comments:

Post a Comment