Thursday, December 3, 2009

KISAHKU-6

"Siapa awak ni? Macamana awak boleh masuk ke rumah saya? Saya tak suka orang masuk ke rumah tanpa kebenaran!" aku terkejut setelah terlihat ada seorang perempuan bertelekong sedang berdiri di atas meja makan. 'Pelik!'bisik hatiku.

"Saya nak tumpang di sini. Lagipun saya nak bermain bola jaring." lembut dia berkata dengan wajah ayunya yang boleh menggugat keimanan seseorang lelaki jika melihatnya. Pakaiannya pun sudah ditukar kepada t-shirt berwarna ungu. Rambutnya lurus setakat bawah bahu. Memang cantik dan jernih air mukanya. Memakai seluar coklat cair tetapi kurang jelas di bahagian kaki.

'Ah! Jangan mudah terpedaya. Aku tak kenal dia siapa. Silap2 haribulan, suami aku digodanya. Tak sukalah aku. Lagipun, mana ada sekolah kat sini. Kawasan perumahan baru, belum membangun sangat', kataku dalam hati. Lalu aku bertanya lagi, "Tapi macamana awak masuk? Saya tak pernah bagi kunci pada sesiapa pun. Takkan dari developer" Kadang-kala timbul juga rasa curiga pada suami, manalah tahu dia yang membawa perempuan ni masuk ke rumah.

"Saya memang dapat kunci lebih awal dari awak. Tempat ni pun saya dah tahu awal sebelum awak masuk lagi. Kunci pun saya dah dapat tahu awal dari developer." Mudahnya dia menutur kata. "Saya memang tak suka orang yang saya tak kenal nak tumpang2 di rumah ni. Lagipun, husband pun tak bagi. Nanti saya tanya dia," aku menguji benarkah bukan suamiku yang memberi kunci. Dia diam tidak menjawab dengan muka yang penuh mengharap. "Tak usahlah. Apa pula orang yang kita tak kenal nak tumpang. Tak boleh! Tak Boleh," suamiku menegaskan pendiriannya. Lantas aku memberitahu ayat yang sama kepadanya.

'Siapa pula yang datang ni. Pelik juga orang yang aku tak kenal berkunjung ke rumah. Macam ada hajat je' desis hati. Mereka kelihatan seperti golongan sekitar 50-an dan aku kesiankan orang tua. Peliknya, hatiku lembut dan boleh duduk sekali bersama2 mereka yang sedang makan serta perempuan tadi. Perempuan itu ingin mengemas meja makan setelah selesai tetapi aku tetap bertegas, "Tak payah nak buat baik dengan aku pula, aku memang tak suka orang tak kenal nak menumpang."

Keesokan harinya, perempuan itu sudah tidak ada di dalam rumahku lagi. Aku mencari2 di manakah dia untuk kepastian. Akhirnya aku mengintai ke belakang rumah. Terkejutnya aku!!!

"Astaghfirullahalazim..." Aku terjaga terus terduduk kerana terlalu terkejut. Aku bermimpi rupanya. Masakan pula manusia biasa boleh berdiri tegak di atas pagar berdawai dan pastinya ia boleh lendut dengan berat badan. Perempuan itu boleh berdiri seperti itu sambil bertelekong. Tak mungkin manusia biasa.

Jam di dinding menunjukkan baru pukul 3 pagi. Aku sukar melelapkan mata kerana masih terbayang mimpi tadi. Mungkinkah perempuan dan tetamu tadi adalah penghuni asal tempat ini. Aku terbayang pula hutan yang berdekatan dengan rumahku. Mujurlah aku bertegas tidak membenarkan dia menumpang. Kalau tidak???

Itulah pengalaman tahun lepas yang aku tidak dapat lupakan sehingga sekarang. Memang selalu berlaku perkara aneh di rumahku sehingga sekarang. Kadang2 pintu bilik terbuka sendiri walaupun ianya berkunci dan tiada orang lain berada di luar melainkan kami 3 beranak di dalam bilik. Aku juga telah memasang CD bacaan al-quran. Kali ini Mak pula yang bagi pinjam 4 CD kesemuanya. Teringin miliki CD sendiri tetapi tunggulah ada duit lebih. Maklumlah sudah 2 kali CDku rosak. Dengan harapan, amanlah rumahku...amanlah hidupku.

No comments:

Post a Comment