Wednesday, December 2, 2009

KISAHKU-4

06hb Ogos dan 09hb Ogos. Tarikh2 itu membawa makna dalam hidupku. Pada bulan Ogoslah berlangsungnya perkahwinan kami dan kelahiran permata hati. Kebetulan kedua2nya bulan yang sama, kami telah membuat kenduri pada tahun lepas tetapi tidak untuk tahun ini. Maklumlah, tidak selalu musim, lebat buahnya. Tidak semua waktu, poket kita sentiasa penuh.

Begitulah anniversary tahun ini, bukannya tidak bermakna tetapi disambut dengan kesederhanaan dan penuh keinsafan supaya kami lebih pandai menguruskan kewangan. Mak telah membelikan kami sebuah kek berkrim untuk dirai bersama2 kaum keluarga. Terharunya aku bila teringatkan keinginan Mak yang mahu melihat cucunya Daus disambut dengan jamuan di rumahnya. Kata Mak,"Biarlah ada kegembiraan untuk cucu Mak".

Perasaan segan berputik bila berada di kalangan mereka. Maklumlah, mereka yang lain semuanya berpelajaran lebih tinggi dan menjawat post yang setara dengan kelulusan. Masing2 mengejar ilmu Master, PHD, Degree walaupun ada yang sudah stabil income bulanan. Tetapi aku hanyalah pemegang Diploma yang sekadar di pinggiran.

Namun, aku bersyukur kerana hidupku tetap bahagia kerana bahagia itu susah untuk ditafsirkan. Bagiku, sekarang ini juga aku sudah cukup bahagia bersama orang tersayang dan rasa dihargai. Seperti kata Mak, 'hidup ini bukan boleh dinilai dengan semua kelulusan dan pangkat kedudukan yang ada tetapi darjat kita di sisi Allah. Semua yang kita ada adalah landasan sementara untuk kita menuju ke sana (akhirat). Yang penting kita berusaha sambil bersyukur kepada-Nya'.

Sekurang2nya kami sudah boleh mengecap kesenangan dengan adanya 2 buah kereta dan rumah sendiri walaupun tidak sehebat mereka. Jarak umur yang terlalu jauh dengan adik-beradik yang lain membuatkan jurang antara kami. Aku berada di tengah2 jurang itu kerana Abang Long, Kak Ngah dan Kak Lang masing2 jarak setahun kemudian aku 7 tahun dan terakhir adik yang sedang belajar di UIA, 8 tahun.

Siapalah tahu, mungkin di penghujung usia giliran aku pula yang tiba. Seperti mak, apabila berumur 50-an, barulah dia boleh mengecap kesenangan.

No comments:

Post a Comment