Monday, December 28, 2009

KISAHKU-14

Aku terasa tidak selesa. Ibu jari kaki kananku masih terasa sengal sehingga ke hari ini. Mana tidaknya, aku merasakan seolah2 ada sesuatu sedang menggigit ibu jariku dan kebas seperti sedang dihisap malam tadi. Aku tidak tahan dengan keadaan itu lalu membaca ayat2 pendinding tetapi ianya masih sakit. Amalanku tidak cukup untuk melawan. Aku masih ingat lagi Paksu ada mencalit minyak wangi pada badannya sendiri sebelum berurusan menarik keluar makhluk halus itu pada badanku. Aku terus mencapai minyak wangi tanpa alkohol dan memyapunya ke seluruh jari2 kaki dan tangan. Lega..memang boleh baik sedikit. Mungkin benda2 yang tidak elok memang bencikan bau wangi seperti itu.

Pagi2 lagi aku sudah menelefon Mak untuk bertanyakan hal yang sama. Pernah sebelum ini, Mak tidak sempat mengangkat panggilan telefonku. Pakcik yang mengangkatnya lalu berkata, "Takde kerja lain ke?". Dengan suaranya yang keras seolah2 sudah tahu akan tujuanku untuk memberitahu Mak hal sebenar. Berkenaan tentang diri Pakcik sendiri. Pakcik terus mematikan talian 'handphone'. Aku pula termangu sendiri kerana tidak menyangka Pakcik yang akan menjawabnya. Aku pasti, sudah tentu Pakcik sudah tahu yang belaan kepunyaannya telah mula berpaling kepadanya pula. Aku juga memang tahu kerana Pakcik sebenarnya pernah mengaku yang dia pernah menuntut ilmu pada tahun 70-an dan pada zaman itu, ramai orang yang cuba menuntutnya di Pulau Besar. Aku juga tahu yang dia pernah cuba membuang belaannya tetapi pulang semula kepada tuannya mengikut cerita Mak. Kini aku tahu yang belaannya sudah mula membelenggu aku pula dan mungkin juga Pakcik tidak sedar akan apa yang dia lakukan atau katakan kerana belannya sudah mula menguasai dirinya.

Pernah suatu hari, Mak pergi ke tingkat atas rumah besar itu untuk mengambil sesuatu. Tetapi Mak telah terlihat Pakcik berada di tingkat atas itu juga sedangkan baru sebentarnya tadi Mak baru berjumpa Pakcik di tingkat bawah. Setahu aku, itu adalah hantu raya yang menyerupai tuannya. Pernah juga aku terlihat yang Mak mengalami sakit yang pelik sehingga lebam hijau kebiruan di bahagian badannya dan mudah pengsan. Oleh kerana itu, Mak juga pernah merujuk seorang ustaz dan Tok Abah (Bekas Imam Besar di Shah Alam)untuk bertanyakan hal sebenar. Memang menurut kedua2 orang alim ini, sakit Mak adalah kerana ilmu Pakcik dan Mak mudah lemah semangat untuk melawan. Mak pernah bertanyakan apakah sebenarnya yang berada di rumah itu, kedua2nya enggan memberitahu kerana bimbang Mak akan menjadi lebih takut. Benda2nya juga amat besar, banyak dan kuat. Bukan sebarang orang yang boleh tumpaskan.

Akhirnya, aku sendiri juga tahu dari Paksu. Paksu juga mengakui apa yang ada pada Pakcik memang sangat berat. Baru minggu lepas aku dan suami telah berkunjung sendiri ke rumah Tok Abah untuk bertanyakan banyak perkara. Aku telah mengetahui banyak perkara yang aku tidak pernah dengar sebelum ini. Tok Abah bercerita tentang orang zaman dahulu yang suka pergi ke laut dengan memuja dengan meminta izin dengan penunggu laut untuk mendapat hasil tangkapan yang lebih. Itu merupakan hantu raya jenis laut dan sepatutnya kita mengambil iktibar dari kisah Nabi Khizhir(aku sendiri tidak pasti ejaannya) yang ada kaitan dengan laut. Hantu raya ada bermacam2 jenis, di antaranya dipanggil Gondoruwo. Dia merupakan ketua segala makhluk halus seperti Ketua Kampung dalam sesebuah tempat. Dia juga mempunyai ramai kawan seperti Pocong dan lain2. Penggunaan kunyit untuk orang selepas bersalin juga adalah untuk mengelak gangguan jenisnya tertentu. Setiap makhluk itu ada pantangnya masing2 seperti tebu hitam, kunyit hitam dan lain2 yang boleh menyebabkan makhluk itu lemah.

Kemudian dia telah memberikan kami ayat pendinding untuk ditambah lagi dengan amalan dari Paksu, Surah Al-Ikhlas 100 kali , (bacaan zikir 'Wala haula wala quwwata illa billahi aliyyil_azim' 70 kali) sebagai amalan harian, (Surah Al-Falaq 41 kali dan Surah Nas 41 kali) untuk menghantar semula kepada tuannya. "Ayat Kursi sebanyak 17 kali untuk 3 masa iaitu selepas Subuh, selepas Asar dan sebelum tidur(dibaca di tempat tidur). Niatkan untuk menjaga diri dari sebarang gangguan, menjaga keluarga dan harta benda. Ataupun hasad dengki orang lain atau gangguan syaitan ataupun saka dan minta pulangkan semula kepada tuannya. Minta juga Allah pulangkan balik kepada takdir yang baik. Minta yang baik2. Kemudian amalkan pendinding, bismillahirrahmanirrahim sebanyak 16 kali dan ayat 9 dalan surah Yasin sebanyak 6 kali selepas Subuh dan selepas Maghrib," Tok Abah memandangku dengan penuh harap.

Kami pulang dengan hati lega kerana banyak ilmu Allah yang kami dapat daripada beliau dan tidaklah aku menulis kesemuanya di dalam blog ini. Walau bagaimanapun aku tetap risaukan Mak kerana dia yang paling hampir dan berada di rumah itu. Pernah aku bermimpi, Pakcik mempunyai perempuan lain di rumah besar itu yang sebenarnya kepunyaan arwah Abah. Namun wanita itu bukanlah manusia biasa. Dengan berbaju labuh putih dan rambut panjangnya, dia telah menghulurkan tangannya dalam keadaan mencengkam untuk mengusir aku dan Adik supaya keluar dari rumah besar itu. Tinggallah Mak yang terseksa di dalam rumah itu dan tidak boleh diselamatkan. Apa yang aku tafsirkan sendiri, mimpi itu menandakan hak kepunyaan Pakcik mahukan kami semua keluar dari rumah itu untuk menjadi miliknya. Aku juga pernah memberitahukan mimpi itu pada Mak dan berkata,"Mana boleh! Rumah ni milik arwah Abah. Dia(Pakcik) tak boleh buat apa sebab kita ikut hukum faraid. Ini rumak Adik." Aku pula menambah,"Sebab tulah agaknya, dari awal lagi Pakcik pernah cakap dengan Ana yang rumah ni rupanya masih nama suami lama. Kalau nama Mak lah agaknya, dah tentu dia suruh tukar nama dia. Mak kena berhati2 sebab hari tu, masa Mak sakit, dia boleh tinggalkan Mak je!".

Aku masih ingat lagi, suatu hari Mak pernah sakit. Belum sempat kami sampai di kawasan rumah Mak kerana bimbangkan keadaan Mak yang baru sedar pengsan, Pakcik sudah menelefon aku supaya segera sampai di rumah itu kerana dia mahu keluar ke rumah anaknya yang akan mengadakan kenduri. Bukankah di waktu itu masih jam 9.00 pagi dan kenduri bermula tengahari, rumah anaknya hanya di Glenmarie yang tidak jauh untuk sampai? Boleh dia tidak menghiraukan Mak dengan keadaan yang sakit begitu? Sampai hati juga dia memaksa Mak untuk pergi juga ke rumah anaknya sedangkan Mak sedang sakit? Kerana pengalaman itulah, aku selalu menasihatkan agar berhati2 dengan suami sendiri.

"Mak, bila lagi nak pergi berubat? Ana dah tak sanggup lagi menahan dah! Malam tadi Ana rasa ibu jari kaki macam kena hisap. Sakit lah Mak. Apa bendanya tu? Mak pujuk lah Pakcik tu, dia kan suami Mak. Mak je yang boleh pujuk dia. Nanti kang, susah nak mati sampai bukak bumbung, lagi payah Mak. Mak pun kena berhati2 dengan Pakcik tu. Tak pasal kang, dia tinggalkan Mak je sebab Mak tak boleh bagi apa2 pada dia. Selagi tak dapat harta. Mak kena beringat, husband pun.. kubur tetap lain2. Kalau payah sangat, Ana ajak je orang yang pandai mengubat untuk datang ke rumah Mak tu semasa Pakcik ada di rumah. Biar dia rasakan. Ana tahu dia dengar tu, dah benda tu dia yang punya!" aku berlembut sambil bertegas. "Yela, nanti Mak nak pergi jumpa Tok Abah. Dengan pakcik sekali," Mak menjawab.

Memang itu yang aku harapkan. Berubat dan selesaikan segera! Kalaulah itu jalan terakhir, aku doakan ianya berjaya. Sebenarnya baru2 ini, Mak telah pergi ke rumah Tok Abah. Malangnya Tok Abah tiada di rumah kerana anaknya memberitahu Tok Abah baru sahaja keluar sekejap untuk mengisi minyak kereta. Kemudian dia tidak boleh sampai ke rumah kerana tidak menemui jalan pulang. Akhirnya Tok Abah sesat jalan sampai ke KL. Memang menghairankan tetapi itulah yang dikatakan halangan sudah bermula. Mungkin selepas ini, banyak lagi halangan dan aku yakin bahawa Allah Maha Berkuasa. Tiada kuasa lain yang setanding denganNya.

No comments:

Post a Comment