Wednesday, December 2, 2009

KISAHKU-5

Hari selalu mendung. Semendung perasaan aku yang keliru. Sikap manusia yang kadang2 mengguris hati. Aku teringat sewaktu suami terlibat dengan kerja sukarela sebagai AJK Keselamatan di kawasan kejiranan. Sentiasa berkorban masa untuk kerja sukarela sehingga aku terasa dilupakan.

Setiap aduan penduduk berkenaan Security Guard yang bertugas, suami terpaksa bergegas untuk memantau sendiri keadaan sebenar. Jika ada hal keluarga yang 'urgent', dia selalu dipersalahkan kerana tidak membuat pemantauan. Pernah 1 hari, aku terpaksa bergegas sendiri ke hospital untuk menghantar anak yang sakit tanpa mengharapkan suami. Malahan, sewaktu ketiadaan aku berkursus 5 hari, tiada siapa yang menggantikan suami untuk melakukan tugas sedangkan anakku sedang sakit ketika itu. Kejamnya manusia. Hanya mengharapkan yang terbaik dari orang lain tetapi diri sendiri tidak pernah berjasa mahupun menolong.

"B harap janganlah ada orang yang tidak berpuas hati dengan mengatakan Babang telah makan duit terkumpul penduduk dari bayaran security untuk membeli kereta baru. Sekiranya ada, B tak halalkan kata2 itu kerana kedua2 kereta sebenarnya kepunyaan B. Selama ni pun Babang yang buat kerja sorang, orang lain takde yang datang membantu. Yang penting Babang sentiasa buat baik pada orang lain walaupun sebenarnya orang tak buat baik pada kita. Siapalah kita nak judge orang".

Itulah yang aku hamburkan kerana kemarahan. Orang hanya tahu mengata, tapi tidak mahu membantu. Tetapi semuanya sudah lama berlalu kerana suamiku sudah meletak jawatan setelah habis tempoh penggal di pertengahan tahun ini.

'Bunyi apakah itu?'desis hatiku. Kedengaran bunyi yang kurang menyenangkan seperti serangga di bilik ke3. "Set! Set! Set!" membingitkan telinga. 'Aku tak pasti, betulkah ianya serangga yang dinamakan pelesit? Biarlah, aku tak kacau dia pun'. Aku pun bergegas memberitahu suami tentang apa yang aku dengar setelah dia pulang ke rumah.

Pagi Ahad selepas solat subuh di bilik ke2, terlintas di hatiku untuk membaca Al-Quran kerana sudah seminggu aku tidak membacanya. Rindu sungguh pada ayat2 Allah, Dialah tempat aku mengharap. Al-Fatihah...Kemudian aku membaca surah Yasin namun setelah ayat pertama dibacakan, 'Bunyi apa tu? Macam lipas nak terbang je. Aku ni dah lah geli lipas.' Aku tetap terus membaca sambil membuka langkah untuk keluar dari bilik.

Tiba2, kelihatan seekor serangga seperti lipas yang gemuk sedang terbang dari kabinet buku. Tanpa sebarang ayat, aku pun berlari keluar sambil memegang naskah suci itu. Aku menyambung bacaan semula sambil melihat ke dalam bilik untuk pastikan apakah itu. Terkejutnya aku kerana ianya seekor belalang. Aku pun menghabiskan bacaan Yasin supaya apa yang aku jangkakan 'pelesit' keluar dari rumahku.

Beberapa jam kemudian, aku terkejut semula. Belalang tadi melekat pula pada beg anakku. "Babang! Ada lagilah benda ni. Nak buat macamana? B dah halau pun dia taknak pergi. Jangan2 memang pelesit tak. Babang tangkaplah." Aku sepenuh hati memberitahu suami untuk menarik perhatian. Biasalah, dia memang khusyuk dengan menonton, mata sentiasa melekat ke TV. Muka tak beralih bila kita bercakap.

"Hish!Takkanlah pelesit. Kalau macam tu, B jelah yang tangkap! Kalau tak pun, biar tuannya yang datang tuntut." Suamiku berseloroh bersahaja. Dia mendengar rupanya. "Ai! Kita pulak yang disuruhnya. Cakap jelah takut." Aku menyindir sambil tersengih mengingatkan ada juga lelaki yang takut dengan benda yang setakat belalang tu.

'Peliknya, seolah2 benda ni memang nak aku tangkap. Dia tak lari ke mana pun,'bisik hatiku. Lalu aku memasukkannya ke dalam bekas dan menutupnya. "Babang! Cepatlah tengok sini. Tadi B letak lada hitam dalam bekas ni, dia macam menggelupur. Mungkin belalang memang takut dengan lada hitam. Kemudian B letak pula garam, saja nak 'testing' betulke pelesit. Langsung dia pengsan. Cepatlah sini." Aku memanggil dari dapur. Suami masih dengan TVnya.

"Kenapa Fida? Ada apa di rumah?"Pn. Z yang merupakan salah seorang Boss di unit kami mencelah bertanyakan hal sebenar. Pagi2 lagi aku sudah berceritakan hal semalam di pejabat. Aku mengulang semula ceritaku tadi untuk mendapat kepastian.

"Bila Fida dengar benda tu datang?"Pn. Z bertanya lagi. Aku cuba mengingati semula "Hari Khamis, waktu malam". Lalu Pn. menjangkakan benda yang sama seperti aku. Dia memberitahu bahawa pelesit memang akan datang pada malam Jumaat. Ianya kepunyaan seseorang. Mungkin di kawasan kejiranan sendiri. Kadang-kala tuannya tidak membelanya dengan elok dan mereka ada perjanjian. Dengan itu, dia mengacau orang.

'Siapa punyalah agaknya. Di kawasan bandar pun ada yang membela ke..Mungkin kepunyaan keturunan yang atas kemudian menurun ke anak2 muda yang tak tahu apa. Atau sebab sekarang sudah mula musim haji. Mungkin tuannya pergi ke Mekah. Ditinggalkan belaanya di sini. Tapi tiada siapa pula yang pergi haji. Mungkin di kawasan kejiranan lain tapi sesat ke mari. Entahlah!' desis hatiku.

"Tapi saya lepaskan juga. Saya called Mak nak tanya macamana. Mak kata kena lepaskan sebab takut tuannya marah dan dendam. Jangan sampai mati. Bagitahu pada dia, jangan datang ganggu lagi ke sini. Kalau datang, nanti aku bunuh." Aku menghabiskan cerita tadi di pejabat. Sempat juga menyembang pagi sebelum waktu bekerja bermula. Sebenarnya aku masih terkejut dengan kejadian semalam.

No comments:

Post a Comment