Tuesday, December 15, 2009

KISAHKU-11

Aku masih mengharap agar tidak dibelenggu dengan keadaan ini. Aku masih terkejut dengan kata2 ustaz. Aku tidak menduga sesuatu yang lebih buruk telah datang dalam hidupku. Kenapa semua ini terjadi? Apakah salahku? Adakah aku telah berdosa kepada insan lain? Aku tidak boleh menjangkau kisah silam yang terselindung di sebalik kejadian ini. Aku lupa. Lupa kerana ianya sudah lama.

"Macamana awak rasa sekarang? Awak takut dengan saya? Atau tak suka?" Ustaz bertanyakan aku. "Saya ok je. Takde rasa apa," aku mengelak dari memandang mata ustaz kerana hatiku sebenarnya memang berdebar2. Kenapa badanku terasa bergetar, aku sendiri tidak boleh mengawalnya. Aku juga tidak senang dengan kehadirannya sedangkan aku mahukan pertolongannya. Hampir2 aku membatalkan saja temujanjiku dengan ustaz untuk datang ke rumah sebelum itu, tetapi rupa2nya dia sudah sampai di kawasan rumahku. 'Mungkin ada yang tidak kena dengan diriku' gesus hati.

Lalu dia membacakan ayat2 suci al-quran yang biasa didengar seperti surah Fatihah, Ikhlas, Falaq, Nas dan lain2nya. Namun aku seperti tidak boleh mengawal diri, terlalu mengantuk, gelisah dan dirasakan seperti mahu tumbang. Sedangkan apa yang dibaca hanyalah ayat2 al-quran. 'Kenapa ni? Kuatkan semangat!'gesa hatiku. Aku serba tidak kena, kadang2 duduk di sebelah suami, kadang2 di belakangnya kerana sering mengubah tempat. Anakku duduk dengan Babahnya kerana aku sendiri tidak pasti adakah selamat dirinya di sampingku ketika itu.

"Ini bukan rumah saja nak kena tengok, tapi diri sendiri juga." Ustaz bersuara. Aku semakin diam tidak mengerti. Mulut seperti terkunci kerana berdebar. "Ada apa2 masalah di pejabat? Dengan boss macamana? Ok je ke?" dia bertanya lagi. "Ok je," aku sendiri tidak mengawal pertuturan kerana berdebar2. Betul ke tidak jawapan yang diberi, aku sendiri tidak pasti. "Benda ni dah lama ni. Saya sendiri asyik keluar angin je. Kesannya pada saya," dia memberitahu sambil bersendawa.

"Awak duduk berlunjur kaki. Tanggalkan semua barang kemas supaya tiada apa halangan untuk dia keluar. Kita pujuk dia keluar," ustaz menyuruh dengan tenang. Aku semakin tidak mengerti apa yang dia ingin lakukan. Aku menurut sahaja. Berbagai ayat al-quran dibaca dan mulutnya tidak berhenti berkumat-kamit. Dia memegang jari kelingking di kanan kiri kakiku dengan beralaskan kain. 'Ssss...sakitnya,'desis hatiku. Aku sudah mula rasakan yang diriku ada sesuatu yang tidak kena.

"Saya pegang ni, awak rasa sakit kan? Saya tak tekan kuat pun. Biasa je. Cuba abang pegang pula," ustaz menawarkan suami untuk memegang jari kelingkingku. Memang tidak sakit dengan sentuhan tangan suami dan tidak seperti ustaz tadi. "Itu tandanya, ada sesuatu yang tidak kena dengan diri awak sendiri. Kerana saya sudah bacakan ayat2 suci. Mari kita mulakan. Alang2 dah sampai dari jauh, biar kita berperang habis-habisan. Awak kena ingat Tuhan. Lawan dia," ustaz menyambung hujahnya. Aku pun mula berkumat-kamit membaca zikir dan bismillah untuk menahan sakit. Namun akhirnya...

"Sekarang rasa macamana? Ringan sikit tak? Dia dah keluar. Tapi saya tak boleh buat satu hari. Kena datang semula untuk tengok lagi. Berdoalah banyak2 pada Allah kerana Dia paling berkuasa. Kita hanya berusaha. Doa orang yang teraniaya akan termakbul tetapi kita sendiri kena dekat dengan-Nya. Doalah supaya tutupkan hajat orang tu untuk teruskan niat jahat dan bukakanlah pintu hatinya untuk bertaubat"panjang lebar ustaz menerangkan. "Orang hantar ke ustaz?"suami mencelah. "Wallahua'lam. Allah Maha Mengetahui. Biarlah patah balik kepada tuannya. Akak ni sabar banyak2. Insya Allah ada jalan keluar,"

Tiada sebutir kata pun yang keluar dari mulutku. Aku masih penat dan terasa lenguh2 semua kaki terutamanya tapak kaki. Sebenarnya aku telah tidak sedarkan diri. Jeritan yang nyaring tiba2 kedengaran menggemparkan suasana sunyi kawasan kejiranan serta kakiku tiba2 bergetar. Tanganku menadah seolah2 meratib sambil mulutku berkumat-kamit. Kemudian asap keluar melalui tapak kaki seketika. Itulah yang diceritakan semula oleh suami yang melihatnya. Ustaz juga memberitahu itulah cara orang yang menghantar dengan cara meratib dan berpantun dengan menggunakan ayat2 pemujaan. Mungkin jika aku sendiri yang melihat kejadian itu, aku sendiri menjadi gerun.

Kini aku mula mengimbau kisah silam. Masa lampau yang cuba diingati berselang-seli dengan wajah2 yang pernah aku temui sebelum ini. Aku sendiri tidak pasti. Payahnya untuk mengingati sesuatu yang kita sendiri tidak sedar akan kesilapan lampau. Kejamkah aku dengan kesilapan lalu sehingga aku diperlakukan sekejam ini? Aku tidak mengerti. Hati mula tertanya2, siapakah dia...

No comments:

Post a Comment