Sunday, December 6, 2009

KISAHKU-7

Seronoknya melihat anakku yang sedang bermain gelungsur yang baru dibeli oleh Babahnya. Hilang sekejap demamnya yang sudah 3 hari kurang selera makan. Baru petang tadi suami mengajak kami untuk pergi ke The Curve di Kota Damansara. Mungkin ke tempat makan yang boleh membuka selera makan Daus, fikirku.

"Babang tak jumpa apa yang dicari. Robot yang Babang nak, takde. Daus dah sibuk nakkan robot lagi." Mata suami meliar keliling deretan kedai. "Kan dah banyak robot di rumah. Lebih baik tak usah belikan. Belilah benda lain, macam Junior Engineer ke.. di Toys R Us. Ia ada banyak tools dan boleh dia bertukang. B tengok banyak sungguh dia beggar, set kerusi yang B beli di Toy City pun dia selalu bukak skrunya."

Akhirnya, kami memilih gelungsur di Toys R Us kerana memikirkan mungkin Daus masih belum pandai bermain 'shoot' bola sebagai pilihan kedua. Kemudian kami singgah ke Restoran Padang untuk mengalas perut. "Berselera sungguh dia makan. Agaknya, rasa happy bila dah dapat mainan." aku mencelah sambil menjeling ke arah anakku. Dari tadi dirasakan sunyi kerana masing2 menikmati makanan yang terhidang di depan mata.

Aku mula teringatkan kenangan sewaktu pergi ke Safari. Daus sepanjang perjalanan menangis kerana ketakutan menaiki trak yang berdawai untuk mengelak dari binatang buas. Terasa geli hatiku walaupun ada juga rasa kasihan dengan ragam anak. "Mak ingat nak ajak Abang Long dengan Ayu pergi Melaka. A Famosa Resort. Yelah, lagipun Ayu kan dah habis pantang. Sekurang2nya biar dia lupakan yang dulu tu." Itulah kata2 yang telah membawa kami ke sana.

"Ainul Mardiah...Yelah..Pergilah.." Abang Long tersekat2 menyebut baris ayat sambil menatap wajah itu. Kedengaran yang lain, menahan sedu termasuk aku, renek2 jernih mengalir ke pipi lalu kuseka dengan cepat. Sebagai seorang muslim, tidak elok kita meratap tangis di atas kematian. Sedihnya anak kecil Along yang baru beberapa jam dilahirkan, pergi jua menemui-Nya.

"Mama..nak susu." Aku tersentak. Anakku! Alhamdulillah aku masih punya seorang anak yang sihat seperti Daus. Tapi aku telah memarahinya dan demam keesokan harinya. Mana taknya, dia bermain pampers kotor, tentulah aku meninggi suara. Biasalah, Daus memang mudah terasa dan mudah sakit jika kita meninggi suara terutama suara Mama dan Babahnya. Orang kata, orang berpenyakit lelah memang mudah begitu.

Kerana itulah, suami sanggup membelikan sesuatu yang menarik perhatiannya. Untuk mengubah perhatiannya secara keterlaluan terhadap DVD cerita robot atau Upin Ipin. Tapi, itulah anak. Manakan pula kita tak sayang, sanggup berkorban duit untuk anak. Bila mereka besar, pastikah mereka mengingati kita? Entahlah..

No comments:

Post a Comment