Wednesday, December 2, 2009

KISAHKU-1

Sebagai penutup tirai 2009, ingin aku tatapkan sebuah kisah hidupku yang menjadi pedoman dan ingatan sepanjang hayatku.

Ya Allah ya Tuhanku! Ampunilah segala dosa2ku. Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun Lagi Maha Penyayang. Siapalah aku di sisi-Mu! Engkau Maha Pencipta seluruh alam. Aku hamba yang lemah dan hanya bergantung kepada pertimbangan-Mu. Amatlah sedikit amalanku terhadap-Mu ya Allah bahkan terlalu banyak kesalahan yang telah aku lakukan di atas muka bumi-Mu ini. Apakah darjatku pada-Mu ya Allah.

Aku bersyukur kepada-Mu kerana hingga ke hari ini aku masih bernadi. Aku kagum dengan kekuasaan-Mu yang telah menjadikan aku seorang manusia yang kuat dan tabah hadapi segala dugaan kerana aku yakin dengan kekuatan Pentadbir seluruh alam, Engkau memberikan nikmat yang tidak terhingga nilainya.

Dengan kekuasaan-Mu lah, aku masih bernyawa dan menghirup udara-Mu serta merasa kasih sayang keluarga tercinta. Dapatkah aku menempuhi tempoh hidup yang panjang lagi? Aku tidak dapat menduga percaturan-Mu yang telah disusun rapi di atas kehendak-Mu.

Malah aku juga tidak menduga ada insan lain yang pergi dulu atas kehendak-Mu jua ya Allah terutamanya kerana wabak H1N1. Aku bersyukur ke atas nikmat2Mu yang tak terhingga. Kerana kasih sayang-Mu aku masih di sini. Aku bermohon pada-Mu agar penyakitku pulih seperti sediakala. Aku yakin pada-Mu kerana Engkau Maha Berkuasa ke atas sesuatu.

Ya Allah, berikanlah ketabahan terhadap kesakitan yang aku lalui ya Allah. Sesungguhnya aku insan yang lemah dan aku bimbang aku hilang keimanan terhadap-Mu. Perteguhkan imanku agar sentiasa mengingati-Mu. Engkaulah tempat aku mengadu susah senang.

Berikanlah aku jalan keluar untuk menyelesaikan segala kekusutan hidup ini. Aku akur akan kebesaran-Mu ya Hafiz, ya Latif. Berilah petunjuk pada kami semua agar sentiasa berada di jalan kebenaran. Ya Allah, hilangkanlah kegusaran dan kesakitanku. Aku berlindung pada-Mu atas segala kemungkaran dan kejahilan serta berilah aku ilham agar mendapat jalan hidayah.

Ya Allah, sakitnya azab-Mu di dunia ini, apatah lagi di akhirat. Sudah bertahun2 aku merasakan kesakitan itu, namun tiada seorang pun yang dapat menjangka walaupun diri ini. Engkaulah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. Engkaulah Pengatur Hidup yang paling hebat. Engkau Maha Pelindung. Aku insan lemah yang tidak sabar akan dugaan-Mu, dhaifnya aku ya Allah. Aku amat memerlukan-Mu dalam menempuh hidup ini.

Jauhilah kami semua dari ujian yang kami tidak mampu menempuhi-Nya, lindungilah kami dari segala kejahatan makhluk di muka bumi ini.Ya Allah, panjangkanlah umur kami dan kurniakanlah kesihatan yang baik. Aku bermohon pada-Mu agar elakkan diriku dari sebarang fitnah dan bahaya.

Aku semakin lemah untuk bercakap dan tidur menjadi keselesaanku untuk menghilangkan rasa sakitku walaupun sebenarnya tidak. Bukanlah maksudku untuk tidak mahu bermesra sesama jiran tetangga, rakan2 serta orang di sekelilingku, tetapi kesakitan yang semakin dirasa mengurangkan pergerakanku serta percakapan yang kadang-kala dirasakan penat. Engkau Maha Mengetahui. Mungkin terlalu banyak dosa2ku sehingga ditarik nikmat2ku.

Ya Allah, bulan hadapan merupakan penentuan untukku menerima keputusan. Aku berharap agar aku dapat belas kasih-Mu dengan keputusan dari doctor pakar bedah nanti. Entahkan berita baik, entahkan buruk, hanya Engkau sebenarnya yang menentukan takdirku. Engkau lah yang telah membuatkanku cinta dan kasih terhadap sesama insan kerana sepanjang kesakitanku, ada insan yang telah memberi sokongan serta panduan sehingga aku merasakan diri ini amat rasa kasih pada-Mu di atas nikmat itu.

Kadang-kala aku terfikir, adakah aku akan melakukan perkara yang sama sepertimana insan lain mengasihiku? Aku berharap segala jasa dan kasih suami serta kaum keluarga tidak kulupa malah ganjaran yang lebih baik terhadap kami semua di atas kesabaran perjalanan ini. Nikmat2Mu tidak terhingga. Kami sebagai hamba-Mu hanya merancang tetapi Engkau yang menentukan.

Pintaku, berilah aku peluang untuk pulih semula dari sakitku ini dan panjangkanlah umurku agar dapatku beramal dan bertaubat kepada-Mu serta dapat melihat sendiri anak2 ku (insya Allah) membesar di depan mataku sebagai hasil iman yang kuat dan menjadi insan yang berjasa kepada masyarakat. Sesungguhnya aku memang inginkan zuriat keturunanku hidup dalam keadaan aman bahagia dengan berlandaskan syariat-Mu.

Aamiiin…Tiada noktah perjuangan dalam kehidupan. Mati itu pasti dan hidup itu insya Allah.

NOR AFIDAWATI BINTI MASUAN
10.09.2009

Itulah yang aku ucapkan di kala kesusahan dengan ujian yang menimpa. Namun aku tetap tabah dengan pelbagai kemungkinan yang akan terjadi kelak. Sampai bila akan aku kekal dengan ketabahan, aku sendiri tak pasti. Cukuplah, jangan orang lain ingin mencemburui hidup aku sekeluarga. Aku takkan berundur kalah hanya kerana sesuatu yang bukan kerana-Nya.

No comments:

Post a Comment