Wednesday, January 27, 2010

SAYANG

Kasih Orang Tua

"Mama...nak aiskrim!' Daniel meminta benda yang dihajatinya pada Mama. "Mama takde duit la sayang. Kalau setiap hari mintak, sengkeklah Mama." Mama mengingatkan Daniel hyang selalu meminta dibelikan aiskrim setiap hari. Namun dilihatnya anak kecil itu merengek seakan mahu menangis, dipaksanya juga dirinya mengeluarkan wang RM1.00 untuk membeli aiskrim itu. "Oklah, Mama belikan."


Begitulah Daniel setiap waktu pagi di pasar tani, pasti mahukan aiskrim kegemarannya. Mama pula sibuk dengan urusan berniaga di pasar tersebut sementara Ayah pula sibuk bekerja di kilang atap berdekatan. Punyalah susah kehidupan mereka waktu itu, namun tidak difahami anak sekecil itu yang usianya sudah hampir 5 tahun. Itulah anak, mana ada ibu bapa yang tidak mahu anaknya membesar dalam keadaan yang baik dan gembira. Semuanya kalau boleh mahu memberikan yang terbaik untuk anak mereka. Malah mainan lain juga selalu dibelikan untuk anak itu. Maklumlah, anak mereka sudah membesar dan semakin bijak bercakap dan meminta. Sudah tentu mereka akan mengadakan benda yang belum ada untuk memenuhi hajat anak itu.

Apabila Daniel memasuki Tadika, Mamalah yang akan menghantarnya melalui jalan pintas dengan mengharungi semak dan parit dalam bersama2 rakan dan ibu masing2 ke sekolah. Pada mulanya, Daniel memang agak berat untuk berpisah dengan ibunya di sekolah sehingga pernah menangis teresak2 pada hari pertama. Tetapi akhirnya dia sudah biasa dengan keadaan sekolah dan mula bergaul dengan rakan sebaya.

Hidup Daniel memang penuh rasa kasih dan sayang daripada Ayah dan Mama. Itulah yang diharapkan daripada anak itu juga dewasanya nanti terhadap orang tuanya. Harapan orang tuanya itu terutama Ayah yang terlalu sayangkan Daniel terlalu tinggi. "Biar anak Ayah bila besar nanti, jadi orang yang berjaya. Ayah sanggup susah untuk besarkan anak Ayah biarlah sampai berputih mata. Jangan pula anak Ayah lupakan jasa orang tua..". Anak itu mendengar dan berkata,"Baik Ayah!". Ayah tersenyum mendengar akan kata2 anak itu. Benarkah? Hanya itu yang mampu diluahkan...

No comments:

Post a Comment