Sunday, January 24, 2010

KISAHKU-24

"B tolong bukak pintu ni!". Aku bergegas mengambil kunci 'grill' setelah mendengar suara suami memanggilku sambil membawa beberapa naskah Al-Quran dan rehal. Kelihatan orang2 surau sudah sampai di laman rumah dan ada yang masih mencari tempat 'parking' di luar. Sedang aku membuka pintu 'grill', terlihat seseorang yang memang cukup kukenali di luar pagar depan rumah jiran. Tidak menyangka orang itu sudi datang ke rumahku juga untuk sama2 membaca Surah Al-Baqarah. Rasanya inilah kali pertama aku melihatnya berwajah sayu, sedih dan tidak mencuka seperti dahulu. Tetapi lelaki itu akhirnya berpaling dan beredar dari situ sedangkan orang lain sedang sibuk meletak kenderaan masing2. 'Kenapalah tak masuk?'tanya hati.

Pada mulanya aku bimbangkan diri jika aku tumbang tiba2 ketika orang sedang membaca surah itu. Tetapi aku ingatkan pada kata2 Mak yang hanya orang yang ada membela makhluk halus sahaja yang akan panas dan tidak akan senang duduk dengan bacaan surah itu oleh orang lain. Orang yang terkena buatan orang, aku tidak pasti. Akhirnya majlis itu berjalan dengan lancar dan disertai bacaan tahlil di akhirnya. Aku berasa sungguh lega. Tiada apa yang berlaku dan orang surau yang datang boleh menyantap makanan yang terhidang dengan penuh selera. Tiada hidangan yang istimewa, cuma Kuah Arab bersama roti, bubur kacang durian dan buah tembikai. Aku menempahnya dengan Mak. Kebetulan pula majlis diadakan selepas zohor, Tok Imam berpesan supaya jangan menghidang nasi atau makanan yang berat2. Bihun sudah memadai. Tetapi kami memilih menu tadi untuk menggantikan Nasi Arab Saba' atau Nasi Beriyani Syed Bistro sebagai menu yang asal.

Kami bekalkan Kuah Arab dan roti untuk orang yang membaca surah itu ataupun bubur untuk tetamu yang hadir sebagai berkat, buah oren, surah Yasin terjemahan, coklat dan sapu tangan sebagai buah tangan kepada orang yang hadir. Tidaklah ramai sangat tetamu yang hadir kerana tidak ramai jemaah surau pada waktu zohor malah semua jemaah hadir ke rumah kami seramai hampir sepuluh orang. Termasuk kanak2 meramaikan lagi majlis kami. Dalam sibuk menghantar makanan ke rumahku, Adik terlupa sertakan sekali agar2 yang juga dipesan untuk majlis itu. Setelah majlis selesai, barulah Mak dan Adik datang semula membawa agar2 yang Adik terlupa tadi. Kak Lang tiba semasa kami sedang sibuk mengemas. Tidaklah penat sangat, pinggan dan cawan plastik pakai buang digunakan untuk memudahkan kami.

Setelah semuanya selesai dan para tetamu pulang, aku merasakan seluruh keadaan rumah menjadi ceria dan badan juga terasa ringan. Tidak seperti sebelum ini, segalanya dirasakan berat dan sentiasa suram dan sedih. Sedang aku dan suami makan bersama dan inilah kali pertama aku dapat rasakan yang aku betul2 gembira dan perasaan yang tidak pernah aku rasakan sebelum ini, aku terfikirkan sesuatu. "B nak tanyalah, ada tak orang yang datang tadi tak jadi nak masuk ke rumah kita? Maksudnya, ada tak orang surau yang tak jadi nak join bila setibanya di depan rumah?"aku bertanya suami. Daus yang sudah terlena kerana sibuk bermain di waktu siangnya menyenangkan lagi untuk aku bertanya soalan yang mungkin difikirkan remeh oleh kaum lelaki. "Takdelah! Semua yang sampai kat depan rumah, semuanya masuklah. Tunggu apa lagi. Nak diikutkan, semua jemaah surau datang melainkan ada seorang yang dikatakan sibuk dan ada hal, dari surau lagi dia sudah beransur dan memang tak datang sini,"suami menjawab selamba. Aku terkejut dengan jawapan itu, ayat yang tidak sepatutnya keluar dari mulutnya. Apa yang aku sangkakan sebelum ini adalah salah rupanya.

"Tapi B nampak orang yang B pernah ceritakan dulu." Aku menceritakan semula kepada suami apa yang aku nampak ketika orang surau sibuk ingin masuk ke rumah. Aku berasa hairan, orang yang aku nampak bukanlah dari rombongan surau. "Orangnya macamana? Kulit tak cerah ke? Orang yang tak jadi tadi tak cerah pun kulitnya. Tapi dari surau lagi memang tak join dah.." suami mahukan kepastian. "Orangnya kulit cerah lah. Dia memang orang Cina. Kan B dah pernah cakap dulu," aku berkata tegas. Aku tertanya2? Adakah inilah jawapannya? Makhluk halus itu sudah menyerupai tuannya. Oleh kerana majlis bacaan itu akan dilakukan, bendanya itu tidak berani untuk masuk ataupun melihat dari jauh apa yang kami sedang usahakan. Benarkah apa yang aku fikirkan? Sehingga ke hari ini aku masih tertanya2....

No comments:

Post a Comment