Monday, January 11, 2010

KISAHKU-21

Aku ternampak si dia meronda perlahan dengan motorsikalnya di hadapan rumah. Entah betul ke tidak, aku hampir kenal dengan lelaki itu. Setelah 2 pusingan dibuatnya, aku tidak menghiraukannya lagi kerana malas untuk ambil peduli. Badan yang masih penat dan sentiasa inginkan rehat di pembaringan lebih penting daripada ambil kisah tentangnya.

"Mak, Ana rasa tak sedap badan lagi la? Tak tahu lagi nak pergi rumah Mak ke tak. Baru tadi Ana ternampak .... lalu depan rumah. Mungkin betul kata Mak dulu, dia!" aku menelefon Mak untuk mengurangkan rasa gundah. Entah kenapa tiba2 hatiku mula terusik semula setelah terlihat kelibat lelaki itu walaupun perkara yang lepas sudah dilupakan. "Sudahlah! Kita ikhtiar je apa yang patut. Mungkin dia tak berani dulu nak masuk. Ditengoknya anak Mak semuanya berjaya. Mungkin dia malu dan takut dengan dirinya sendiri. Takut orang tanyakan asal usul keturunannya. Takpe, nanti oklah tu,"Mak menenangkan diriku.

Ya, kata2 Tok Abah dulu masih terngiang2 sehingga sekarang. Kami pernah bertanyakan tentang hal sakitku sewaktu mahu berkahwin dulu. Tok Abah menjawab,"Orang dekat...yang tak tahu asal usul keturunannya. Dia akan mengekori ke mana sahaja...selama2nya". Kata2 itu betul2 menusuk hati dan menakutkan. Hasad dengki yang tidak akan padam. Entahkan sampai bila.

Tiada siapa yang dapat melawan kuasa Allah. Tidakkah dikau sedar, kau cukup beruntung kerana sudah diislamkan sejak kecil dan kau merupakan seorang muallaf yang cukup bersih berbanding keluarga yang asal. Kau harus tahu, tiada jurang yang dapat membataskan kita saudara seislam yang berasal daripada pelbagai bangsa keturunan. Hidup di muka bumi ini hanyalah sebuah landasan yang sementara menuju ke akhirat. Mengapa tidak kita isikan hidup ini dengan ilmu, amalan dan keceriaan yang membawa makna dalam hidup. Hidup hanyalah sekali dan masa tidak boleh berundur. Kita yang akan rugi dengan pengisian hidup yang sia2.

Kami singgah ke rumah Mak juga pada waktu tengaharinya. Masakan Mak yang sedap amat menyelerakan dengan hidangan gulai pedas ketam. Memang puas rasanya meratah lauk yang dimasak Mak. Walaupun aku kurang sukakan ketam kerana payah untuk mengopek cengkerangnya, masakan Mak amat memukau rasa. Hanya itulah destinasi hujung minggu yang sempat kujelajah memandangkan kesihatan yang kurang memuaskan.

Kadang-kala aku tidak sabar nantikan hari Isnin kerana aku sudah gilakan tayangan cerita Korea. 'Boys Over Flowers' yang menonjolkan pelakon2 yang cantik dan kacak betul2 memikat hati penontonnya dengan jalan cerita yang menarik. Cerita yang ditayangkan jam 8.30 malam itu menjadi hobi baru untukku mengisi setiap hari Isnin hingga Jumaat. Hati terasa tenang dengan kisah cinta yang membuai perasaanku dan boleh menghilangkan rasa takut apabila suami pergi ke surau.

Selain itu, cerita 'NCIS' dan 'Criminal Minds' yang ditayangkan setiap hari Isnin. Suami pula akan pulang ke rumah awal tidak seperti selalu untuk menonton cerita tersebut. Anugerah Juara Lagu pada 10 Januari juga baru berlalu. Kami memang sukakan berlagu. Suara TV dan speaker untuk 'mode Live' memecah sunyi malam dan amalan ayat Kursi tenggelam seketika. Keghairahan terhadap lagu2 popular tahun lalu berkumandang dengan cara tersendiri penyanyinya. Penghayatan yang mendalam terhadap lagu2 seperti 'Aku Rindu Sayang Kamu' oleh Black, 'Pergi' dan 'Kau Aku' oleh Aizat, 'Dan Sebenarnya' oleh Yuna dan 'Becinta' oleh Faizal Tahir, masing2 menggondol anugerah. AJL yang tiada kategori lagu dan hanya lagu2 yang berkelayakan dan sedap sahaja yang mewakili 'Finalist' itu, menghebatkan AJL kali ini.

Sudah lama aku biarkan 'microphone' tersimpan tanpa diguna. Aku mula rindukan kenangan 'karaoke' bersama suami di rumah. Maklumlah zaman nyanyian sudah berlalu. Aku sudah lupakan zaman keriangan waktu muda. Seni suara mengaji Mak tidak turun kepadaku kerana dirasakan amat payah tetapi menyanyi yang meresap ke minda. Aku pernah dijemput untuk menyanyikan lagu2 sempena Hari Raya KSM di hadapan VIP. Bermula dengan membuat persembahan nyanyian lagu 'Cindai' untuk 'Family Day', akhirnya mereka menjemput aku untuk memeriahkan suasana. Pernah juga aku membuat persembahan lagu 'Mawarku' untuk kursus.

Kini, semuanya sudah terpadam. Aku telah bertekad tidak akan bernyanyi lagi di luar kerana seolah2 ilmu agama yang pernah kupelajari dahulu tiba2 dirasakan hilang sekelip mata. Dengan kata lain, seolah2 hati menjadi gelap. Dalam waktu yang sama, aku juga akui kemampuan aku untuk bersuara seperti dulu sudah tidak ada kerana pernafasan dirasakan pendek dan hilang suara. Aku juga sudah lama sedar akan perubahan itu akibat sakit yang tidak diketahui puncanya. Kadang2 aku terfikir, jika tidak ditimpa ujian ini, mungkin aku akan menyanyi sehingga sekarang. Oleh kerana itu, aku hanya menyanyi berduet dengan suami di rumah sedangkan pengalaman lalu semakin pudar dan tidak diasah.

No comments:

Post a Comment