Wednesday, January 27, 2010

DAUS

Bahagian 3

Daus demam. Sudah lama dia tidak terkena demam. Oleh kerana itu, mereka berdua mengajaknya pergi ke Cyberjaya untuk menikmati Nasi Arab yang biasa dimakannya dan amat digemari. Demi anak kesayangan itu, mereka sanggup pergi ke luar dari kawasan tempatan untuk memastikan anak mereka berselera untuk makan.

Dalam perjalanan, Daus sudah termuntah kahak dan habis bajunya basah. Mungkin tersalah makan semalam, penyakitnya mula datang semula. Akhirnya, tidak jadilah mereka untuk makan di situ juga dan terpaksalah 'beli bungkus'. Untuk menarik perhatian anak itu, mereka telah belikan coklat 'Smarties' kegemarannya sebagai pembuka selera. Setelah sampai di rumah, kami pun makan bersama. Pada mulanya memang Daus tidak mahu menjamah, tetapi setelah Babah membuka bungkusan juadah itu, terhidulah bau Nasi Ayam Hanith itu yang cukup menyelerakan. Akhirnya Daus makan juga.

Keesokannya, terpaksalah Babah mengambil cuti 'emergency' kerana bimbangkan anak kecil itu. Memang begitulah keadaannya jika Daus demam atau sakit, pasti salah seorang daripada Babah atau Mama akan bercuti. Babah pula seperti sudah biasa untuk menjaga Daus setelah usia Daus mencecah 1 tahun lebih dan berputus susu badan. Mama pula pergi kerja seperti biasa.

Apabila tiba di rumah, Mama pulang dengan membawa pelbagai makanan untuk menaikkan selera Daus. Kebetulan hari Selasa adalah hari adanya Pasar Malam di Putrajaya, Mama singgah sekali dalam perjalanan pulang untuk membeli keperluan makan terutama untuk Daus. Bermacam2 jenis makanan seperti kuih talam, lapis, putu piring, bihun sup dan nasi kerabu untuk 3 beranak. Anak itu tidak menghiraukan lagi bungkusan yang dibawa Mama malah terus meluru ke arah Mama sambil menyapa dan bersalam. Mama pula mencium anak itu dengan penuh rasa kasih.

"Daus bila dah besar, jangan lupakan Mama dan Babah ye.. Mama dan Babah sanggup menggadai wang semata2 untuk anak Mama. Bila Daus sakit, Mama dan Babah akan jaga Daus sebab sayang Daus. Jadi orang yang baik dan berjaya ye...". Itulah kata2 Mama yang sentiasa mengingatkan Daus, anak sekecil itu. Biarlah Daus sentiasa mendengarnya, agar dia tidak lupa akan jasa orang tua, agar dia tahu akan kesusahan membesarkannya, agar dia tahu akan kasih sayang yang ditabur untuknya. Walaupun terlintas di dalam hati mereka, adakah anak kecil ini akan menjaga orang tuanya apabila dewasa kelak? Anak kecil itu hanya tersenyum kerana dapat merasakan kasih itu daripada mereka. Hanya merekalah tempatnya bergantung buat masa ini. Mereka mengusap ubun2 anak itu dengan penuh rasa sayang dan sinar mata yang redup sambil berharap...

Search this link : Baby Aus

No comments:

Post a Comment