Tuesday, January 19, 2010

KISAHKU-23

Hari2 berlalu begitu sahaja. Apa yang dihajatkan masih belum tercapai kerana ada aral melintang. Aku tetap bersedia dengan apa juga rintangan yang datang. Walupun rasa sakit masih dirasakan, namun keputusan doktor pakar yang mengatakan sakitku itu hanyalah ketumbuhan biasa, sudah boleh melegakan. Apa yang pasti aku takutkan pada mata pisau bedah sekiranya perlu dilakukan. Kalau boleh aku ingin mengelak daripada sakit setelah rawatan secara moden itu.

"Ok..result dah pun keluar. Ianya hanya ketulan biasa dengan saiz yang sedikit kecil." Aku dan suami mendengar dengan penuh teliti. Berdebar2 dengan kata2 doktor selanjutnya. Setelah diterangkan tentang 'result ultrasound' itu, membuktikan ketulan yang tumbuh semakin mengecil dari saiz 2cm kepada 1cm dan juga terdapat ketulan yang aku sendiri tidak perasan sebelum ini. Memandangkan ianya adalah saiz yang berbentuk bulat dan terlalu kecil, menandakan ianya tidak perlu kepada biopsi lagi. Agak sukar jika mahu dilakukan. "Tetapi kita hanya boleh jamin 95% sahaja daripada ujian yang dilakukan, selebihnya kita tak pasti kerana bimbang ada serpihan yang kita tak dapat nak ambil," tambah pakar lagi.

Ya, aku mesti ada usaha sendiri untuk mengelak serangan penyakit kronik. Cuma yang menghairankan, seolah2 ada kebetulannya antara 4 ketulan yang boleh diketahui doktor dengan 4 benda yang ada pada badanku yang aku sendiri tidak tahu jenisnya. Sekurang2nya aku sudah berusaha dengan Air Za'faron dan madu untuk diamalkan. Mengapa tidak kita sebagai muslim mengamalkan perubatan Islam? Adakah kita tidak yakin dengan ayat2 Allah. Setelah berbulan aku mengamalkan cara itu, akhirnya berhasil juga. Ketulan sudah mula mengecut.

Baru2 ini, rasa sakit timbul semula di bahagian yang sama. Aku pula cuba membaca Surah Al-Kauthar dan mencecah ibu jari ke langit2 untuk disapu ke tampat yang sakit. Alhamdulillah, sakitku boleh berkurang dan ketulan juga dapat dirasakan semakin mengecut dan lembut. Pernah juga aku turut terasa seolah2 bahagian ketulan itu seperti ditarik2 dan mengecut setelah membaca keseluruhan Surah Al-Baqarah. Kadang-kala aku terfikir, benda halus memang boleh meresap ke pembuluh darah manusia dan berpotensi menyebabkan pelbagai penyakit seperti tumor, barah, demam, gout dan sebagainya. Hanya kitalah yang perlu berusaha dengan mendekatkan diri kepada-Nya dengan mencintai ayat2 Allah serta mengamalkannya.

Aku tidak menghadirkan diri ke pejabat semalam. Entah bagaimana, aku terasa bulu tengkuk meremang tiba2 ketika mahu bersolat Maghrib pada malam sebelumnya. Pada mulanya memang aku rasa tidak sedap hati untuk bersolat di dalam bilik ke-2 itu kerana Daus sedang menonton TV di 'hall'. Aku berseorangan dan rasa takut tiba2 muncul. Bila difikirkan aku mahu bersolat, aku cuba bertahan. Tiba2, bunyi desiran angin kuat di luar rumah menerjah telingaku. Hatiku mula berdetik sehingga terganggu konsentrasi solat. 'Hai...berdepan dengan Allah pun bolehkan takut. Hari mahu hujan da..' kata hatiku. Kemudian, solat Isyakku dilakukan di luar bilik. Aku tidak boleh khusyuk dengan keadaan itu. Akhirnya aku tergelak sendiri kerana takutkan cuaca hujan dan angin ribut yang sekejap.

Jam baru menunjukkan pukul 3 pagi. Aku boleh berasa panas sehingga bibir dirasakan kering merekah. Aku tidak dapat lelapkan mata sehingga aku menelan sebiji panadol, ubat yang paling aku mahu elak dan berkumur dengan Listerine untuk melegakan mulut yang panas. Badan pula terasa sejuk dan akhirnya aku terlelap juga. Apabila bangun, kepala terasa berat dan payah untuk menjejakkan kaki kerana sakit tapak kaki. 'Kenapalah hari ni berat sangat untuk ke tempat kerja. Badan pula rasa tidak sihat,' aku merungut sendiri. Mungkin kerana hari itu telah dijanjikan Tok Imam Abah akan datang ke rumah. Maka banyaklah halangan yang timbul.

Setelah kami membeli Nasi Beriyani Syed Bistro di Shah Alam, aku cuba menelefon semula Tok Abah untuk mengesahkan kelapangannya. Kebetulan suami bercuti hari itu, dapatlah kami menguruskan bersama hal temujanji itu. "Aduhai...Tok Abah tak angkat ni. Tanda dia tak ada di rumah. Mungkin ada emergency atau kes istana." Aku mula mengeluh. Sudahlah cuti kecemasan, suami pula tidak mahu hantarkan ke klinik. Sekurang2nya bolehlah aku mendapat MC tanpa mengurangkan baki cuti. Aku pula tidak boleh memandu sendiri kerana tidak larat.

Akhirnya, kami terpaksa batalkan saja niat untuk menjemputnya ke rumah dan terpaksa menunda tarikh lain. Apabila difikirkan, banyak juga rintangan yang terpaksa ditempuh. Bacaan Surah Al-Baqarah oleh Imam terdekat juga terpaksa ditunda kerana dikatakan beliau ada hal. Selepas ini, entahkan apa pula yang bakal mendatang. Aku hanya bersabar merenung ke luar tingkap kereta. Lebuhraya Elite direntasi ketika jalan pulang dengan penuh hiba dan seribu kedukaan...

No comments:

Post a Comment