Wednesday, January 20, 2010

DAUS

Bahagian 2

"Daus! Bangun..nak pergi sekolah tak? Cepat bangun Butuk..". Akan kedengaran suara Babah yang mengejutkan Daus setiap hari sekolah. Panggilan 'Butuk' dan bermacam lagi panggilan manja sentiasa terbit dari mulut Babah dan Mama. Daus memang selalu bangun lewat terutama jika dia tidur lewat pada malam sebelumnya. Hanya jika dia mahu membuang hajat saja, bangun awallah dia.

Jari jemarinya digerakkan menandakan dia mendengar akan suara itu. Cuma matanya saja yang berat untuk dibuka. Mama pula bergegas menyidai kain di bilik belakang sedangkan dia boleh melakukannya pada waktu malam. Entah kenapa Mama juga sukakan kerja 'last minute' sejak kebelakangan ini. Mungkin dia juga sibuk melayan TV sehingga tengah malam. Setelah selesai menyidai, dia akan menyediakan susu untuk Daus dalam perjalanannya ke sekolah.

Sewaktu usianya belum setahun, Daus selalu mengejutkan Mama pagi2 lagi kerana mahukan susu. Mama pula selalu bangun awal kerana mendengar rengekan Daus dan menyebabkan dia selalu bersiap awal. Kalau dulu jam 6.30 pagi sudah siap untuk bertolak tapi tidak lagi sekarang. Waktu itu kadang-kala Mama baru bangun dan terkocoh2 menyiapkan diri. Daus pula tidak mahu dihantar Babah untuk ke sekolah. Dia tetap mahukan Mama walaupun Mama sudah lewat. Akhirnya Mama lewat sampai di tempat kerja seminit dua.

Setiap kali pulang dari bekerja pula, Mama akan terus mengambil Daus dari sekolah. Itulah rutin biasa yang dilakukan Mama. Jika Mama terlewat kerana kesesakan jalan atau banyak kerja di pejabat, Babahlah yang akan mengambilnya. Namun Daus tidak kisahkan siapa yang mengambilnya pulang kerana jika dengan Babah, bolehlah Daus mengecek sesuatu dari Babah untuk dibelikan.

Tambahan pula 'mini market' Save More' sentiasa di depan mata setiap kali perjalanan balik dan Daus akan meminta untuk berhenti di situ. Itulah Daus, semenjak dia pandai bercakap, banyaklah permintaannya itu dan ini. Sedangkan iklan makanan di kaca TV pun pandai dia meminta untuk dibelikan. Celoteh Daus semakin rancak, ragamnya semakin hebat. Tanda dia seorang anak yang cerdik meniti perkembangan normal anak2 kecil seumurnya. Mama dan Babah amat bersyukur dengan kurniaan Ilahi itu. Syukur Ya Rabbi..

Search this link : Baby Aus

No comments:

Post a Comment