Thursday, January 7, 2010

KISAHKU-20

Kakiku lebam. Sakit tanpa kuketahui kenapa dan apa puncanya. Memang baru2 ini telingaku akan berdengung seketika sebaik saja keluar dari pintu pagar rumah. Mungkin ada sesuatu sudah menunggu di luar rumah kerana seingat aku, suami sudah pagarkan sekeliling rumah dengan bacaan ayat2 suci. Namun kukuatkan semangat dengan membaca ayatul Kursi.

Mak telah menelefon aku petang semalam kerana dirasakan ada sesuatu yang tidak kena. Aku tidak berasa perubahan sepanjang hari semalam, cuma hatiku ada terasa berdebar seolah2 diseru. Maka aku tidak putus membaca ayat pendinding dan segala amalan ayat suci. Di depan kaca TV juga aku sempat membacanya. Cuma yang agak menghairankan, bunyi seperti cengkerik sentiasa berbisik di sekitar rumah. Selalunya bunyi itu di bahagian belakang ataupun depan luar rumah tetapi kali ini sudah mula di bumbung sebelah kiri pula baru2 ini. Benarkah ianya cengkerik? Namun tidurku lena tanpa ada sebarang gangguan.

Paginya aku lega kerana aku boleh cukup tidur. Aku mengisi laman fikiran dengan 'plan2' untuk menghiasi hari hujung minggu. Maklumlah, esok adalah hari Sabtu. Pasti ada aktiviti keluarga yang ingin dilakukan. Setelah aku mendapat tahu yang Mak akan bercuti dengan Pakcik di Australia tahun ini, aku juga terasa ingin bercadang ke mana2 tempat yang menarik mengikut kemampuan. Selalunya kami akan membuat Family Day di mana2. Bertuahnya Mak, dapat pergi 'honeymoon' ke merata tempat bersama Pakcik dan anak2 tirinya. Aku bersyukur kerana perubahan yang baik menandakan mereka boleh menerima Mak sebagai keluarga sendiri. Mengikut kata Mak, Pakcik juga telah menghulur sedikit wang kepada Mak untuk membeli barang2 keperluan harian. Rumah Mak juga sudah beransur baik. Alhamdulillah... Kemelut hidup kadang2 boleh datang bila2 masa. Hanya kitalah yang perlu bergantung usaha kepada Allah yang menjadi Penentu segalanya. Ingatlah kepada-Nya kerana tiada kuasa yang lebih hebat daripada kuasa Allah.

Baru malam semalam ada kenduri di kawasan kejiranan. Kata tuan rumah berkenaan, rumahnya sering mendapat gangguan terutama anaknya yang masih kecil menangis tidak berhenti selama 2 jam setiap malam. Mungkin kerana kawasan baru. Suamiku juga ada bertanyakan aku. Tuan rumah meminta pertolongan jika ada ayat2 Al-Quran yang digunakan untuk meredakan keadaan. Ada sedikit sahaja amalan daripada Tok Abah (Bekas Imam Negeri Selangor) yang dapat aku sebarkan melalui 'sms' hanya kerana itu yang aku mampu simpan di dalam 'saved message'. Sebenarnya ada banyak lagi yang tidak tercatat seperti:

Amalan daripada Bekas Imam Negeri Selangor
1. Bacakan ayat Kursi dengan 9 wakaf kemudian sebutkan, "ASSALAMUALAIKUM YA JIBRAIL, YA MIKAIL, YA ISRAFIL, YA IZRAIL". Dan sebutkan kalimah 'La ilaha illaAllah Muhammad rasulullah sebanyak 3 kali.
Kita menyebut nama2 malaikat kerana jin dan syaitan juga boleh mati, mereka juga takut dengan malaikat2 tersebut dan takut akan mati.

2. Bacakan 2 perkataan terakhir dalam surah Fatihah iaitu 'WALADDHIN' sebanyak 7 kali dengan 1 nafas dan kemudian telan air liur seolah2 kita menelan hatinya daripada melakukan aniaya. Ini adalah amalan untuk menundukkan orang yang hasad dengki atau ada niat jahat kepada kita supaya dia tunduk dan takut pada kita.

Amalan menghindar jin dalam rumah daripada Ustazah Fatimah Zaharah
1. Setiap kali masuk ke rumah, berikan salam dengan ucapan,"ASSALAMUALAIKUM..DEMI JANJI KAMU DENGAN SULAIMAN, KELUAR ENGKAU DARI RUMAHKU DAN JANGAN KHIANATI SESIAPA".

2. Bacakan surah Al-Jin ayat 1 hingga 15 untuk permulaan.

3. Bacakan surah Assoffat ayat 1 hingga 10 namun keterangannya masih belum diperdengarkan kerana ceramahnya di JPM akan bersambung pada ceramah akan datang.

Itulah amalan yang dikumpul selain daripada apa yang telah dicatat di dalam blog sebelum ini. Walau bagaimanapun, ayat2 suci ini tidak boleh disertakan dengan ayat2 mentera kerana ia adalah perbuatan khurafat. Ada lagi amalan yang tidak dapat dicatatkan di sini kerana bimbang disalahgunakan. Janganlah kita menggunakan ilmu2 salah yang tiada faedahnya dan membawa mudarat kepada diri sendiri kelak. Ayat Allah (Al-Quran) yang tidak ternilai ini memang tiada tandingannya berbanding pelbagai ayat caturan manusia yang boleh direka sesiapa. Insya Allah, setiap hambaNya yang soleh dan beriman akan sentiasa dilindungi Allah Maha Pelindung dan Maha Kuasa.

No comments:

Post a Comment